tisdag 17 februari 2015

Santa Monica!

Jag är i Kalifornien! Det är sommarvarmt och jag har badat i Stilla Havet (15 grader). Här kommer en liten sammanfattning av mina senaste dagar:

Flygresan var sjukt lång och började med att jag gick upp kvart i fyra på morgonen. Flög till Frankfurt där jag bytte plan och sen flög jag 11 timmar västerut. Under resan såg jag bland annat Pride och blev konstant uppassad med mat och diverse annat som jag inte ville ha. Jag landade i LA mitt på dagen lokal tid (-9 timmar gentemot hemma) och var hyfsat trött. Fick prata med en sur man i passkontrollen som sig bör.

Sen tog jag en lokalbuss till Santa Monica där jag bor hos en man som heter Tooney. Han bor i en liten tvåa i ett grönt hus på en gata som leder raka vägen till stranden om man går i 1.6 km. Jag sover i en säng i vardagsrummet. Han är trevlig men vi har inte umgåtts så mycket, då jag är borta hela dagarna och han går och lägger sig vid halv åtta!! Men han tycker om att titta på repriser från såpor från 60-talet och berättar historier om sin tid i the navy.

Jag kommer knappt ihåg vad jag gjorde första dagen. Försökte hålla mig vaken och promenerade på stranden, var överväldigad av allt som fanns inne på Whole foods och förundrades över hur varmt det var ute.

I går promenerade jag till downtown Santa Monica och hängde en stund på piren. Tittade på havet, en man som sjöng smäktande kärlekssånger och allt roligt folk. Efter en kaffe- och lunchpaus gick jag till stranden och badade! Sen gick jag längs Venice Boardwalk och tittade på allt som hände där. Det var President's day och massor av folk som sålde grejer, spelade musik, basket, lekte med sina hundar etc. Tillslut var jag framme vid kanalerna, som är orsaken till att det heter just Venice. Superidylliskt. Sen gick jag hem, och kände hur den enorma blåsan under foten växte för varje steg. Härligt. Så kort sagt kan man säga att jag promenerade och tittade på saker konstant hela dagen.

Idag vaknade jag halv fyra och kunde inte somna om. Kroppen har nog fortfarande inte vant sig vid tidsomställningen. Låg och lyssnande på en ljudbok och stirrade upp i taket i fyra timmar innan jag jag upp. Tog en buss till Topanga state park och vandrade i Temescal canyon. Det var varmt, brant och torrt. Kaktusar växte lite varstans och jag var sååå varm. Men det var inte en så lång led, så lösligt var jag uppe på toppen och stigen vek av utför. Plötsligt kommer jag runt en sväng och ser fyra personer stå och försöka jaga bort en orm som låg på stigen. Den syntes inte helt så det är oklart om det var en skallerorm eller inte men den var mycket ovillig till att flytta sig. Efter lite övertalning ringlade den in i buskagen och vi skyndade förbi. Väl nere tog jag bussen tillbaka och köpte mat på Chipotle som jag åt på stranden. Sen promenerade jag ytterligare en stund och sen var det nästan kväll så då vände jag "hemåt". Nu sitter jag på starbucks och funderar på varför deras is knappt smälter. Imorgon åker jag vidare till downtown LA.